DEZVOLTAT DE:                              SPRIJINIT DE:

POVEȘTI DE SUCCES: ASOCIAȚIA E-CIVIS

Trăim într-o societate bazată pe tehnologie. Ne place să fim la curent și să avem în viața noastră cele mai noi și sofisticate gadget-uri. Deja nu ne mai miră când mâncarea de la prânz e livrată cu drona sau când la televizor un reporter intervievează un robot ce poate purta o conversație complicată. Dar, de multe ori, în sectorul neguvernamental, schimbarea nu apare imediat.

 

 

Asociația e-Civis aduce de ceva ani tehnologia aproape de oameni și o folosește ca metodă de învățare. Cum vă sună educație civică cu roboți? Ideea este cu adevărat strălucită și funcționează cu succes. Ce face proiectul „Educație Civică 4.0” este foarte simplu: aduce o tehnologie atractivă și livrează copiilor informații ce pot fi considerate plictisitoare și anevoioase despre educația civică.

De 15 ani, de când lucrează în sectorul ONG, Ana-Maria Stancu asta face: aduce copiii și tinerii mai aproape de implicarea civică. Până acum, Ana-Maria a dezvoltat „Parlamentul Tinerilor” – un program care și-a propus să aducă tinerii în plenul parlamentului pentru a asista activ la decizii, jocul „e-Parlament” – primul joc online de educație civică, care îi ajuta pe cei mici să înțeleagă cum funcționează Parlamentul României și „Război Politic” – jocul ce popularizează oamenii politici din România și rolul lor în funcționarea statului.

Educația Civică 4.0 merge mai departe și îi învață pe cei mici despre traseul legislativ din România sau traseul bugetelor locale, totul cu ajutorul unor roboței.

40 de roboți așteaptă să ajungă la 300 de elevi de la Cluburile de Robotică din București, Ilfov, Pitești, Focșani și Constanța, înscrise în Program. Proiectul folosește pasiunea pentru robotică a celor mici pentru a livra informații relevante de educație civică. Copiii vor programa roboțeii pe o planșă specială care simulează procesul legislativ, de la inițiativă până la publicare, trecând prin comisii, dezbateri sau vot în plen. Mai mult, reprezentanții OK Center (Fundația Dreptul la Educație) le vor explica copiilor despre procesul de bugetare locală și centrală, despre etapele prin care trece un buget local și modul în care cetățenii se pot implica în acest proces.

 

 

Educația Civică există de mulți ani în programa școlară. Acum ceva ani, Ana-Maria a lucrat la un manual special – „Educație pentru Democrație”, menit să explice profesorilor concepte precum inițiativa cetățenească, dreptul de a protesta și altele. Din nefericire, din lipsă de finanțare, aceste programe nu sunt sustenabile și nu ajung la un număr mare de profesori. Așadar, opționalul de educație civică nu este unul dintre cele mai populare, nici în rândul elevilor, nici în cel al dascălilor.

Pentru Ana-Maria, inovarea civică înseamnă încercarea continuă de a găsi modalități din cele mai diverse pentru a face ca informații de multe ori plictisitoare, să devină atractive în rândul elevilor. Practic, e-Civis își dorește să devină un centru de astfel de resurse pentru ONG-uri, resurse tehnologice și de inteligență artificială care să ajute viața și procesele din organizații. Mai mult, toate programele asociației e-Civic își doresc să implementeze tehnologia pentru schimbare și dezvoltare. De exemplu, RoboHub, spațiul de programare și robotică din București, este dedicat exclusiv copiilor din grupuri vulnerabile, pentru a le acorda șansa de a avea acces gratuit la noile tehnologii.

Proiectul pilot Educatiei Civica 4.0 este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation și sprijinit de Enel România și Ursus Breweries (www.inovarecivica.fdsc.ro).